Airbus є європейським авіаційним концерном. Він був утворений наприкінці 60-х років після об’єднання кількох європейських авіабудівників та підприємств. Штаб-квартира розташована неподалік Тулузи у Франції, в Бланьяку зокрема. Цей авіабудівник, раніше відомий як Airbus Commercial Aircraft, спеціалізується зокрема на виготовленні літаків для пасажирських перевезень на дальні дистанції. Він є одним із найбільших авіабудівників у світі авіації. Адже майже половина пасажирських літаків у світі авіаційних перевезень належить Airbus і експлуатуються численними авіакомпаніями. Airbus конкурує безпосередньо з американським авіабудівником Boeing. Ми разом розглянемо історію, діяльність, акції Airbus, а також його флот літаків.
Походження авіаційного концерну Airbus
Після Другої світової війни авіаційний світ розвивається. Була розроблена реактивні двигуни, а також численні літаки, призначені для перевезення пасажирів або для вантажу. Вони можуть бути цивільними, військовими або комерційними. Настає 60-ті роки та зріст авіаційних перевезень у всіх його проявах. Саме в 1965 році на виставці в Бурже європейські діячі авіаційної галузі обговорюють проекти літаків, щоб виділитися з американських гігантів та їх великомістких літаків. Їм потрібно було знайти інший ринок. Таким чином, він виявляється в перевезенні багатьох пасажирів на короткі та середні відстані. Як «аеробуси», «Air Bus». Усі учасники і авіабудівники європейської авіаційної галузі, маючи свої специфічні завдання, поставили питання про об’єднання. Вони приймають назву Airbus, яка стає авіаційним концерном європейського масштабу.
Перші проекти авіаційного концерну Airbus з 1965 року
- 1965 : перший проект великомісткого літака з’являється. Між Францією, Англією та Німеччиною проект, що був реалізований, – це літак з приблизно 225 місцями.
- 1966-1967 : цей період стає історичним для Airbus з появою проекту Airbus A300. Члени Airbus розробляють літак більшої місткості, на 300 місць, при цьому вартість становить 190 мільйонів фунтів стерлінгів. Ці витрати будуть покриті різними державами-членами Airbus. 37,5% для Франції та Англії, і 25% для Німеччини.
- 1968 : метою Airbus було досягти мінімум 75 замовлень, щоб успішно реалізувати проект A300. Проте багато авіакомпаній не знайшли явного інтересу до цього літака. Airbus не отримав жодного замовлення, коли червень 1968 року. Однак вже були підписані партнерства, зокрема з Lockheed і Rolls-Royce, які повинні були забезпечити A300 двигунами. Тому необхідно було знайти рішення. Тоді з’являється A300B. Це спрощена версія A300. Це буде легший літак з меншою кількістю місць, ніж 300 запланованих. Однак Англія відкрикнулася від цього проекту. Німеччина та Франція фінансували проект по 50% кожен.
- 1969 : Обидві країни об’єднуються в рамках угоди, укладеної на авіаційній виставці в Бурже. Вони запускають A300B, двомоторний літак на 226 місць. Перевагою стане його економічність у порівнянні з іншими літаками конкурентів (зокрема чотиримоторних або тримоторних).
Відбудуться численні зміни в групі Airbus, а також у цьому проекті. Виявилося, що Нідерланди приєднуються до проекту та беруть участь фінансово на рівні 6,6%. - 1970 : авіаційні групи Aerospatiale та Deutsche Airbus об’єднуються, щоб офіційно сформувати групу Airbus Industrie. Ця група є ГІП (Групування економічного інтересу), що об’єднує кілька національностей. Штаб-квартира тоді розташована в Парижі. Група Airbus Industrie тоді очолюється Франц-Йозефом Штраусом. Після цього інші європейські авіаційні структури приєднуються до групи Airbus. Це, зокрема, іспанський виробник літаків CASA.
Crédit Photo : Airbus
Запуск літаків авіаційного концерну Airbus
- 1974 : перша модель A300B здійснила свій перший комерційний політ. Первісний проект A300B був реалізований у декількох моделях (від A300B1 до B11), щоб якнайкраще задовольнити вимоги ринку. Була розроблена версія для авіаційних вантажоперевезень, легша версія, збільшений радіус дії, зменшене приземлення або подовжена версія, в результаті чого багато літаків пройшло летючі випробування і довело свою ефективність.
Цього року вперше літак A300 використовувався авіакомпанією Air France. Остання є однією з небагатьох авіакомпаній, що обрали літак великої місткості. Літак здійснив свій перший комерційний політ у квітні між Паризьким та Лондоном. - 1978 : Airbus намагається укріпити свої позиції у Сполучених Штатах, але без успіху. У цьому році авіабудівник отримав свої перші реальні замовлення від американської компанії Eastern Air Lines (EAL), з замовленням на 23 моделі B4 A300.
Різні моделі A300 стали великим успіхом і почали серйозну конкуренцію з американським гігантом Boeing. Це надихнуло Airbus на виготовлення нових моделей літаків, більш адаптованих до запитів авіакомпаній. Адже оригінальна модель A300 частково завдячує своїм успіхом Air France, яка потребує літаків великої місткості, але це не відноситься до всіх авіакомпаній. Розпочато проект нової моделі, A310, представлений у 1978 році в Ганновері на авіаційній виставці. - 1979 : A310 користується успіхом, і багато авіакомпаній вже розміщують замовлення. Якщо Сполучене Королівство відкликалося від попереднього проекту, воно бере участь на рівні 20% в розробці A310. Франція та Німеччина – по 37,9%, а Іспанія – 4,2%.
- 1982 : випробувальний політ A310.
- 1983 : перші поставки літака, зокрема для Swissair та Lufthansa. Airbus виготовить кілька версій (наприклад, A310-200, A310-300 або A310-600). Ці різні версії матимуть зміни в конструкції, хвостовій частині, але також у місткості літака або вантажній версії.
- 1984 : виробництво моделей A300B зупиняється.
Флот апаратів авіаційного концерну Airbus диверсифікується
- На початку 80-х років Airbus помічає можливість і попит на створення літаків приблизно на 150 місць, здатних подолати середні відстані. Щоб змагатися з Boeing 737-200, ГІП планує аналогічний проект літака. У 1981 році розпочато проект A320, літак на 150 місць. Щоб виділитися серед конкурентів, авіабудівник бажає, щоб його майбутні літаки були економнішими у витраті пального та обладнані технологічними новаціями (зокрема впровадження електричних систем управління).
- 1984 : офіційно презентує запуск A320. Замовлення вже надійшли, 80 літаків для 5 авіакомпаній.
- 1988 : Перший пасажирський літак A320 здійснює свої перші рейси. У Франції його відкрили у Тулузі рік тому. Air France потім запустила його в обіг у 1988 році. A320 здобув великий успіх і навіть обійшов свого американського конкурента Boeing, зокрема з великим замовленням від Pan Am, американської авіакомпанії.
A320 становить певним чином важіль для авіаційного концерну Airbus, який тоді вважається одним з найважливіших виробників у світі. Ця модель літака має рекорд 400 замовлень до її комерційного запуску, тоді як для моделі A300 лише 15 замовлень.
- 1989 : на хвилі успіху A320 Airbus вирішує створити A321, подовжену модель, що вміщує 186 пасажирів.
- 90-ті роки : Airbus диверсифікує свою лінійку літаків та збільшує свою потужність виробництва. Він створює різні версії A320 (A318, A319 або ще A321). Також він виробляє нові літаки для дальніх подорожей, такі як A330 та A340 (при цьому пам’ятаючи про те, щоб виділитися з Boeing та його новою моделлю, зокрема Boeing 767).
- 1993 – 1994 : відповідно, це першими впровадженнями A340 та A330.
- 1995 : менша версія A320, A319 здійснює свій перший політ. Цей літак важливий, оскільки його версія A319-114 служить посиланням для перших бізнес-літаків Airbus Corporate Jets (ACJ) у 1999 році.
Crédit photo : Airbus
Авіаційний концерн Airbus після 2000 року
Наприкінці 90-х років групу Airbus було реорганізовано, щоб залишитися єдиною та конкурентоспроможною структурою перед американським гігантом, і, перш за все, щоб обмежити витрати. Відбуваються злиття між кількома авіаційними групами, і в 2001 році Airbus належить на 80% EADS (що утворена з Aerospatiale, CASA та DASA) і на 20% BAE Systems. Штаб-квартира Airbus розташована у Тулузі у Франції. Її генеральним директором є Ноель Форжар.
- 2000 : запущено величезний проект, дослідження якого були розпочаті ще в 80-х роках. Мова йде про великомісткий літак, здатний вміщувати до 800 осіб, який буде називатися A3XX. Цей проект переіменували в Airbus A380, як ми знаємо сьогодні, найбільший літак у світі для перевезення пасажирів. На цю дату Airbus вже має замовлення на 55 літаків від 6 авіакомпаній.
- 2005 : A380 здійснює свій перший тестовий політ. На етапі створення деякі аспекти літака важко реалізувати. Зокрема, на останній збірці різних частин літака. Постачання A380 затримується. Перші літаки, призначені для авіакомпаній, повинні стати доступними у 2007 році. Через ці затримки Airbus зазнає збитків у 4,8 мільярда євро. Деякі авіакомпанії (такі як Emirates, наприклад) вимагають фінансової компенсації.
Щоб впоратися з ситуацією, Airbus вирішує реорганізувати свої виробничі майданчики та уніфікувати виробничі системи. - 2005 : невеликий підсумок по основним літакам Airbus: на той час A320 становив 75% замовлень виробника.
- 2006 : Airbus розробляє новий літак, A350. Цей літак буде представлений цього року в Фарнборо. Цей літак з широким фюзеляжем конкуруватиме з Boeing 777. Він має місткість 350 пасажирів. Його перший політ відбувся у 2013 році.
- 2007-2008 : реалізуються плани реорганізації (зокрема Power8, Power8 plus). Необхідно зменшити витрати, що веде до майже 10 000 скорочень. Також деякі об’єкти продаються, а інші переоснащуються.
- 2011 : враховуючи екологічні аспекти, Airbus представляє свій проект NEO (Новий варіант двигуна). Це буде застосовано до A320neo, яка споживає на 15% менше пального. Ця модель стає найбільш бажаною, з 1425 замовленнями до її запуску.
- 2010-і роки : Airbus закріплює свою світову присутність на авіаційному ринку. У ці роки він поступово встановлює рекорди по замовленням та виробництву.
На даний момент і з 2018 року генеральним директором групи є Гійом Фурі.
Авіаційний концерн Airbus після пандемії
- 2020 – 2021 : авіаційна група, вплинута пандемією Covid-19, оголосила про збитки в 2020 році у 481 мільйон євро. Однак у 2021 році замовлення знову зросли, зафіксувавши 363 мільйони євро обсягу продажів у першому кварталі
2021 рік також стає експериментом з боку Airbus, який вперше використав 100% біопального для одного з своїх польотів. Ця ініціатива є частиною боротьби за нейтральність викидів в авіації до 2050 року.
- Січень 2022 : авіабудівник Airbus укладає 36 великих замовлень на початку року. Також було здійснено 30 поставок літаків у цьому ж місяці приблизно для двадцяти клієнтів. Додатково, авіаційний концерн виконав поставку свого першого ACJ TwoTwenty авіакомпанії Швейцарії, Comlux. Це Airbus 220-100, спеціально обладнаний для бізнес-версії.
- Лютий 2022 : з поставкою літаків Airbus концерн оголошує, що рік 2021 став рекордним. Аерокосмічна компанія отримала історичний прибуток у 4,2 мільярда євро, зокрема 611 поставлених комерційних літаків, що становить приріст на 8% в порівнянні з 2020 роком.
Crédit photo : Airbus
Ключові показники Airbus
Авіаційний концерн може характеризуватися кількома важливими цифрами на сьогодні:
- 130 000 працівників з понад сотні національностей.
- 180 : це кількість сайтів Airbus по всьому світу.
- 12 000 : це кількість постачальників, які має Airbus.
Різні дії авіаційного концерну Airbus
Airbus – це не тільки відомі комерційні літаки, такі як A320 або A380. Це також численні дії та досягнення в інших сферах. Безперечно, на виготовленні комерційних літаків, але також на виробництві гелікоптерів (Airbus Helicopter), апарати, призначені для оборони, космічні проекти, а також безпека. Метою компанії є з’єднання народів та пропозиція інноваційних і безпечних рішень.
Нарешті, Airbus звертає увагу на виготовлення більш відповідальних, чистих, менш забруднюючих та завжди на передовій індустрії. Він продовжує реалізацію гібридних апаратів, які є більш зеленими та екологічними, електричними або навіть безпілотниками, наприклад. Майбутнє мобільності – це напрямок, який Airbus постійно досліджує та інновації.
Різні проекти Airbus для сталого авіаційного майбутнього
Тема нульових викидів є провідною у концерні. Авіабудівник спирається на 4 напрямки та розробляє кілька проектів.
По-перше, Airbus створює апарати, метою яких є безвідходність викидів СО2. Так, наприклад, проект CityAirBus. Електричний eVTOL, що вже пройшов численні випробування в польотах.
По-друге, авіаційна група планує створення літаків на водневому паливі. Для Airbus водень є дуже перспективним джерелом, що зменшить вплив авіації на глобальний клімат. Вони мають плани оснастити свої комерційні літаки до 2035 року.
По-третє, авіабудівник також використовує природну енергію, а саме сонце, щоб живити свої апарати. Сонячні панелі можуть вловлювати сонячну енергію та перетворювати її на енергію для руху своїх апаратів. Наразі космічний апарат Zephyr живиться виключно від сонячних променів.
Нарешті, Airbus також бажає перевинайти міську повітряну мобільність. Повітряний транспорт у місті майбутнього вже у дорозі. Електричні повітряні транспортні засоби виготовляються для забезпечення рішень для мобільності в містах. Airbus також створив спеціальний відділ для цього проекту – Airbus Urban Mobility.
CityAirbus NextGen Crédit Photo : Airbus
Флот авіаційного концерну Airbus
Airbus виготовив численні апарати, літаки та гелікоптери для комерційних місій, військових, космічних або ж для проєктів сталих апаратів для авіації майбутнього.
Щоб дізнатися більше, ознайомтеся з інформацією про ці основні комерційні літаки, які зараз формують репутацію гіганта авіації: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 або ж CityAirBus.
Тепер ви знаєте більше про гіганта авіаційної галузі. У AEROAFFAIRES ми працюємо 24 години на добу, 7 днів на тиждень, включаючи вихідні та свята. Ми швидко відповідаємо на ваш запит оцінки онлайн або по телефону за номером +33 1 44 09 91 82.