
Для глав держав подорожі – це не просто питання пересування, а стратегічне питання. Негайна доступність, підвищена безпека та абсолютний комфорт – ось гасла цих літаків, спеціально обладнаних відповідно до вимог найвищих світових лідерів.
Кімнати для переговорів, спальні, офіси і навіть зони відпочинку можуть бути обладнані відповідно до потреб керівників. Тож вони можуть продовжувати займатися своєю професією посеред хмар.
Від Airbus A330 Еммануеля Макрона до легендарного американського Air Force One і розкішного Іл-96-30 Володимира Путіна – кожен літак відображає не лише престиж свого власника, але й амбіції та пріоритети його країни.
У цій статті ви дізнаєтеся про найбільш символічні президентські літаки, їхні виняткові характеристики, а іноді навіть суперечки, які вони провокують.
Президентський літак Франції у 2025 році
1. Airbus A330
З 2009 року, за президентства Ніколя Саркозі,Airbus A330 є офіційним літаком глави французької держави. Еммануель Макрон використовує його для міжнародних подорожей та важливих місій.
Основні характеристики:
- Зовнішній вигляд: Ідентичний звичайному A330, але з кольорами Французької Республіки та спеціальним реєстраційним номером F-RARF (République française – Французька Республіка).
- Інтер’єр: обладнаний відповідно до президентських вимог:
- Офіс, обладнаний захищеними системами зв’язку (супутниковий доступ, зашифрований зв’язок).
- Президентський люкс зі спальнею та окремою ванною кімнатою.
- Кімната для переговорів на 12 осіб.
- Медична зона з міні-операційною.
- Окремі приміщення для персоналу (бізнес-зона) та служб безпеки (господарська зона).
Вартість
- Ціна придбання: ~230 млн. євро (у 2009 році).
- Погодинна вартість польоту: ~21 000 євро (включаючи технічне обслуговування, паливо та екіпаж).
Особливість: На відміну від своїх попередників, Еммануель Макрон сам обирає супроводжуючих пасажирів для кожної поїздки.
2. Falcon 7X – для національних та європейських подорожей
Для коротких подорожей (в межах Франції або Європи) президент використовує Dassault Falcon 7X, топовий французький бізнес-джет.
Переваги:
- Швидший та економніший літак для подорожей, які не потребують використання літака А330.
- Можливість приземлятися на коротші злітно-посадочні смуги, що забезпечує доступ до регіональних аеропортів.
Орієнтовна вартість: ~10 000 євро за годину польоту.
3. Безпека і протокол
- Супровід: авіаперельоти Президента систематично супроводжуються щонайменше одним літаком ВПС Франції (часто Rafale) у разі виникнення загрози.
- Технічне обслуговування: парк літаків знаходиться під управлінням ВПС Франції, перед кожним польотом проводиться сувора перевірка.
4. Останні події (2025 рік)
З метою зменшення вуглецевого сліду президентського флоту розглядається можливість модернізації флоту з вивченням більш ефективних літаків (біопаливо або гібридна силова установка). Однак офіційна заміна А330 не планується до 2030 року.

джерело: wikimedia commons
Американський літак Boeing Air Force One
Походження та дизайн
Американський президентський літак, широко відомий як Air Force One, базується на військовій моделі. Це Boeing 747-200B, флагманавіаційної промисловості, який здійснив свій перший політ у 1969 році. Для задоволення президентських вимог були внесені модифікації, зокрема, для оптимізації споживання палива та збільшення дальності польоту.
Оснащення та місткість
На борту президент США має розкішний і функціональний простір площею 370 квадратних метрів, включаючи
- Окрему спальню
- Ванну кімнату
- Тренажерний зал;
- Офіси, обладнані для роботи в польоті.
На борту літака можуть розміститися до 100 пасажирів (члени уряду, співробітники служби безпеки та гості) в комфортних і безпечних умовах.
Безпека та президентський флот
Як запобіжний захід, два ідентичні літаки завжди знаходяться в експлуатації, що дозволяє негайно замінити їх у разі технічної несправності. Таке дублювання забезпечує безперервність президентських місій без перерв.
До 2025 року орієнтовна вартість парку літаків Air Force One перевищить один мільярд доларів, включаючи передові технології в галузі кібербезпеки, протиракетної оборони і захищеного зв’язку.
Візуальна ідентифікація
Літак легко впізнати завдяки :
- Американському прапору на хвостовій частині літака
- Характерній синьо-білій лівреї, що є символом американського президентства
Майбутні розробки
Наразі триває програма модернізації з метою заміни нинішніх літаків 747-200B на Boeing 747-8, які пропонують більшу паливну ефективність та потужніші системи авіоніки.
Air Force One залишається набагато більше, ніж просто літаком: це символ влади і суверенітету, покликаний забезпечити безпеку і безперервність американського лідерства за будь-яких обставин.

джерело: pixabay
Іл-96-300ПУ: президентський літак Росії
Загальний опис
Іл-96-300ПУ (Іл-96-300ПУ, “Пункт управління”) – офіційний літак, що використовується президентом Росії Володимиром Путіним для поїздок. У президентському авіапарку є два літаки, що забезпечують доступність і безпеку.
Дизайн інтер’єру
Інтер’єр цього літака поєднує в собі розкіш і функціональність, з найсучаснішим оздобленням, що включає в себе
- Оздоблення золотом і мармуром;
- Оббивка з цінних порід дерева;
- Офісні приміщення та конференц-зал для роботи в польоті;
- Захищені системи зв’язку (для управління кризовими ситуаціями).
Президентська ескадрилья
На додаток до двох літаків Іл-96, президент Росії має додатковий флот для різних місій:
- Вертольоти (такі як Мі-8) для швидких подорожей або внутрішніх перельотів.
- Менші літаки (наприклад, Ту-214ПУ) для коротких перельотів.
- Військові можливості: деякі літаки можуть бути обладнані для виконання командних або оборонних функцій.
Оновлення 2025
Не було оголошено про серйозну заміну Іл-96-300ПУ, який залишається центральним елементом офіційних поїздок. Однак ходять чутки про розробку модернізованого наступника, який включатиме найновіші технології безпеки і силових установок.
Примітка: Хоча цей літак часто асоціюється з Путіним, він є державним активом, призначеним для виконання президентських функцій, а не для його особистого користування.

джерело: Клуб мандрівників
Сі Цзіньпін і його комерційний літак
На відміну від багатьох лідерів, Сі Цзіньпін, голова Китайської Народної Республіки, не має спеціального приватного літака. Коли він придбав “Боїнг” у американської авіакомпанії “Дельта”, Китай виявив низку технічних несправностей при доставці, які вважалися підозрілими. Підозрюючи спробу шпигунства, Пекін вважав за краще не використовувати літак.
Відтоді Сі Цзіньпін подорожує на борту авіалайнера, що належить національному перевізнику Air China. Перед кожною офіційною поїздкою літак ретельно перевіряють протягом декількох тижнів, щоб забезпечити безпеку польоту. Після цього салон літака облаштовується відповідно до потреб президента:
- окрема спальня;
- кімната для переговорів
- і тимчасово облаштовується робочий кабінет.
В кінці подорожі літак повертається до початкової конфігурації і повертається до комерційного флоту Air China, щоб продовжувати обслуговувати цивільних пасажирів.
Такий прагматичний підхід дозволяє Китаю уникнути витрат на утримання ексклюзивного урядового літака, одночасно підвищуючи безпеку міжнародних перевезень.

джерело: Defens’Aero
Японський президентський літак
Протягом 27 років Японія експлуатувала два літаки Boeing 747-400 у складі Сил повітряної самооборони Японії. Ці знакові літаки були зарезервовані для вищого керівництва країни, включаючи прем’єр-міністра, імператора, імператрицю та інших членів імператорської родини.
Ці літаки були офіційно відомі як Японські військово-повітряні сили один і Японські військово-повітряні сили два. Вони завжди літали разом на урядові місії: один перевозив високопосадовців, а інший слугував резервним, а також перевозив бортовий технічний персонал.
У 2019 році на зміну легендарним Boeing 747-400 прийшло нове покоління літаків: два Boeing 777-300ER, більш сучасні, більш економічні та краще обладнані, щоб відповідати вимогам офіційних поїздок.
Сьогодні старі літаки отримали друге життя.Один з них був проданий і переобладнаний у приватний літак.

джерело: Aviationsmilitaires
Президентський Boeing 737 Ібрагіма Бубакара Кейти: скандал з багатьма перипетіями
Одним з найбільш суперечливих президентських літаків в новітній історії, безсумнівно, є літак Ібрагіма Бубакара Кейти (IBK), колишнього президента Малі. Цей Boeing 737 викликав обурення не лише серед малійського населення, але й на міжнародному рівні.
У 2014 році, коли Малі зіткнулася з критичною економічною ситуацією, за фінансової допомоги Міжнародного валютного фонду (МВФ) з кредитом у 46 мільйонів доларів на кілька років, IBK прийняв рішення, яке шокувало: купівля новенького президентського літака за суму, що наближається до 30 мільйонів доларів.
Цей вибір мав негайні наслідки. МВФ визнав покупку недоречною і такою, що суперечить фінансовим зобов’язанням країни, і призупинив свою допомогу Малі. Це рішення поглибило економічну кризу і посилило недовіру до чинного уряду.
Що ж до літака Boeing 737, то він був обладнаний з показною розкішшю:
- вишуканий салон;
- особистий кабінет
- простора спальня
- і ванна кімната, обладнана за останнім словом техніки.
Разючий контраст з реальністю повсякденного життя в Малі, де більшість населення намагається задовольнити свої базові потреби.
Скандал став поворотним моментом у сприйнятті режиму ІБК і допоміг розпалити народне невдоволення, кульмінацією якого стало його повалення у 2020 році внаслідок військового перевороту.
Сьогодні ця справа залишається символом зловживань в управлінні та сумнівних пріоритетів деяких африканських лідерів.

джерело: Meguetan infos
Подарунок Таміма Аль Тані Ердогану: ультра-розкішний Boeing 737
Емір Катару Тамім Аль Тані подарував своєму другу і союзнику, президенту Туреччини Реджепу Таїпу Ердогану, ультра-розкішний літак Boeing 737. Подарунок, вартість якого оцінюється в 400 мільйонів доларів, є частиною зусиль, спрямованих на зміцнення стратегічних відносин між Катаром і Туреччиною.
Винятковий літак
Цей літак, спочатку призначений для комерційних польотів, був повністю переобладнаний під президентський літак. Перед офіційним введенням в експлуатацію він пройшов ретельні випробування відповідно до найсуворіших авіаційних стандартів, включаючи тестові польоти, технічні злети і посадки.
Цей Boeing 737 – один з широкофюзеляжних літаків в лінійці Boeing, який є відомим в авіаційній індустрії. Він забезпечує автономність як для середньо-, так і для далекомагістральних перельотів.
Вже добре укомплектований президентський флот
Прибуття цього літака поповнило і без того вражаючий президентський флот Туреччини. До цього подарунка Ердоган вже мав одинадцять офіційних літаків, включаючи Airbus A340 VIP, яким раніше користувався колишній президент Тунісу Зін ель-Абідін Бен Алі, а також три вертольоти.
Спірний подарунок
Цей жест еміра Катару відбувається в той час, коли Туреччина заохочує економію і раціоналізацію державних витрат. Цей парадокс не міг не викликати питань і критики.
Однак, окрім символізму, ця пожертва ще раз ілюструє міцні зв’язки, які об’єднують Доху та Анкару, особливо на дипломатичному та економічному фронтах.

джерело: Newstourisme
Зафрахтуйте свій приватний літак з Aéroaffaire
В AEROAFFAIRES ми у вашому розпорядженні 24/7. Будь ласка, не соромтеся звертатися до нас.
Якщо ви хочете зафрахтувати бізнес-джет, відвідайте наш онлайн-запрос, зателефонуйте нам за номером +33 1 44 09 91 82 або надішліть нам листа на електронну адресу [email protected].