Що таке надзвуковий літак? Чи знаєте ви, що надзвуковий літак – це літак , який може літати швидше за швидкість звуку (1 Маха)? Чи знаєте ви історію надзвукових літаків? У цій статті ви дізнаєтеся все, що завжди хотіли знати про надзвукові літаки.
Історія надзвукових літаків
Холодна війна біля витоків надзвукового літака :
Холодна війна була сприятливим періодом для технологічного розвитку. Окрім космічної гонки між Сполученими Штатами та Радянським Союзом, Радянський Союз змагався з двома іншими західними арміями – Францією та Великою Британією.
Метою цієї шаленої гонки було створення цивільного надзвукового транспортного літака, відомого у Франції як “Конкорд”.
Ключові дати надзвукової авіації у світі:
У 1956 році Франція і Великобританія почали працювати над проектом і об’єднали зусилля в 1962 році. Перший літак Concorde піднявся в повітря у 1969 році, а комерційна експлуатація розпочалася сім років потому.
Перший надзвуковий літак піднявся в повітря в Росії в 1968 році. Це був Ту-144.
Що стосується Сполучених Штатів, то в 1966 році Федеральне управління цивільної авіації обрало компанію Boeing для будівництва американського SST – Високошвидкісного цивільного транспорту (HSCT). Однак президент Ніксон скасував проект у 1971 році, оскільки він був занадто дорогим.
Узгоджувати успіхи і катастрофи :
Чому Concorde був єдиним комерційним літаком?
У 1978 році після двох серйозних аварій Ту-144 був знятий з виробництва. Відтоді франко-британський Concorde став єдиним комерційним літаком , здатним перетнутиAtlза три години на швидкості, що перевищує 2 Махи. Concorde – це технічний успіх.
Катастрофи Concorde :
Незважаючи на дні своєї слави, Конкорд був також економічною та екологічною катастрофою.
Його 4000-мильна дальність польоту не дозволяла йому експлуатувати потенційно прибуткові маршрути, такі як Лос-Анджелес – Токіо та Лос-Анджелес – Сідней.
Вихлопні гази також містять оксиди азоту, які серйозно шкодять озоновому шару.
Скільки коштує місце на борту такого надзвукового літака, як Concorde?
За даними British Airways, мінімальна вартість експлуатації становить $1814 за місце.
Квиток з Нью-Йорка до Лондона і назад коштує $8 729, тоді як економ-квиток на літак 747 коштує лише $300 за ту саму подорож.
Причини, через які надзвукові літаки були зняті з виробництва, та спроби їх відродження:
Франко-британський літакConcorde, що надійшов на озброєння в 1976 році, був списаний у 2003 році після катастрофи в Гонессе і через відсутність рентабельності.
Радянський Ту-144, який був введений в експлуатацію в 1975 році, пішов у відставку в 1978 році, здійснивши лише 102 регулярних рейси.
Що стосується Конкорду майбутнього, Увертюра, то до 2030 року вінмає перевозити 55 пасажирів на відстань 8 000 км.
Надзвуковий літак майбутнього
Після завершення кар’єри Конкорда у Франції 17 років тому, жоден надзвуковий літак не перетнув планету.
Відтоді низка компаній намагається відродити ці відомі літаки, намагаючись виправити їхній головний недолік – високу витрату палива.
Цими компаніями є :
- Aerion, проєкт якої було скасовано у травні 2021 року через брак фінансування.
- Boom Supersoinc , яка представила ще один прототип
- Virgin Galactic вже багато років працює над власним літаком.
XB-1: єдине реальне майбутнє для Concorde
Компанія Boom Supersonic оголосила про запуск XB-1 у середу, 7 жовтня 2020 року.
Хоча перші випробування були заплановані на 2021 рік, нинішній генеральний директор Блейк Шолл визнає затримку, але запевняє, що всі випробування проходять гладко.
Передбачається, що літак XB-1 зможе перевозити від 65 до 88 пасажирів. А відстань між Парижем і Монреалем він зможе подолати за 3 години 45 хвилин. Однак, ймовірно, пройде ще 10 років, перш ніж він буде введений в експлуатацію.
Надзвуковий літак, незважаючи на своє бурхливе минуле, має майбутнє. Він може повернутися в експлуатацію в найближчі роки.