НЕ ЗВОЛІКАЙТЕ З БРОНЮВАННЯМ РЕЙСІВ НА ЗИМОВИЙ СЕЗОН!

Запит кошторису
Шукайте літак, місто або інформацію…

Лідер з оренди приватних літаків у всьому світі

Все, що вам потрібно знати про літаки на водневих двигунах: майбутнє сталої авіації?

Оренда приватних літаків
з 1991 року

20 000
доступних пристроїв

45 000
забезпечених рейсів

120 000+
пасажирів

4,9/5
задоволеність клієнтів

100%
Вуглецева компенсація

До 2050 року бізнес-авіація та авіація в цілому має стати вуглецево-нейтральною.

В рамках цього руху до сталої авіації впроваджується низка рішень, таких як використання біопалива SAF або електричних літаків і моделей, таких як Volocopter, електричний літак Alice або CityAirBus.

Однак ряд авіабудівників працюють над іншою альтернативою: літаками на водневих двигунах.

AEROAFFAIRES представляє це альтернативне рішення для авіації з нульовим рівнем викидів.

Що таке водень і як він використовується в авіації?

Декарбонізація авіаційного сектору є метою виробників літаків до 2050 року. Водень – це довгострокове рішення, яке зараз вивчається. Але що таке водень? Які його переваги?

Водень – один з 2 елементів, що утворюють воду. Це також найлегший елемент на Землі (частина періодичної таблиці). Він міститься у водоймах, озерах, океанах і навіть в атмосфері.

Як він працює? Водень спалюється в газових турбінах двигуна в камерах згоряння. Потім, завдяки паливному елементу, енергія, що виділяється, перетворюється на електричну енергію, яка потім живить двигун.

Всередині літака водень може зберігатися в газоподібному або рідкому стані при температурі -235 градусів. Оскільки він має меншу щільність, ніж сучасний парафін, конструкції літаків можна буде модифікувати в майбутньому.

Нарешті, водень не забруднює навколишнє середовище, оскільки викиди, які він продукує, є нічим іншим, як водяною парою, тож ми можемо скористатися цією можливістю, щоб досягти нульових викидів до 2050 року.

У чому різниця між зеленим, синім і сірим воднем?

Розуміння різних типів водню має важливе значення для оцінки їхнього впливу на навколишнє середовище. Не всі вони виробляються однаково:

  • Сірий водень
    • Виробляється з природного газу або вугілля за допомогою процесу, що називається паровим риформінгом.
    • Виділяє велику кількість CO₂, що робить його найбільш забруднюючою формою.
  • Синій водень
    • Виробляється тим самим методом, що й сірий, але з уловлюванням та зберіганням викидів CO₂.
    • Менш забруднює навколишнє середовище, ніж сірий, але все ще залежить від викопного палива.
  • Зелений водень
    • Отримують шляхом електролізу води з використанням відновлюваних джерел енергії (сонця, вітру).
    • Не утворює прямих викидів CO₂, є справді чистим і стійким.

Тільки “зелений” водень дійсно сумісний з цілями сталої авіації. Саме до нього звертається Airbus та інші великі гравці в авіаційному секторі.

Літаки на водневих двигунах проти електричних: у чому різниця?

Обидві технології спрямовані на декарбонізацію повітряного транспорту, але вони базуються на різних принципах і способах використання. Пропонуємо наочне порівняння основних відмінностей:

Літак на водневих двигунах

  • Використовує водень як джерело енергії (спалюється в двигуні або перетворюється на електроенергію за допомогою паливних елементів).
  • Пропонує середню та велику дальність польоту, особливо підходить для регіональних та майбутніх далекомагістральних рейсів.
  • Паливо поповнюється шляхом заповнення баків, що є швидшим процесом, ніж підзарядка акумуляторів.
  • Має більше корисне навантаження, ніж електричні, оскільки на нього менше впливає вага палива.
  • Призначений для комерційних рейсів, приватних літаків і міжрегіональних маршрутів.

Електричні літаки

  • Працює від акумуляторних електричних батарей.
  • Малий і середній радіус дії, обмежений щільністю енергії акумуляторів.
  • Потребує тривалого часу підзарядки, що обмежує частоту обертів.
  • Має обмежене корисне навантаження через вагу бортових батарей.
  • В основному використовується для легких літаків, повітряних таксі або коротких внутрішньоміських перельотів.

Простіше кажучи, літаки на водневих двигунах краще підходять для далеких перельотів і комерційного зростання, тоді як електричні літаки наразі зарезервовані для повітряної мобільності на короткі відстані.

Які поточні переваги та обмеження мають літаки на водневих двигунах?

Переваги

  • Нульові прямі викиди (лише водяна пара)
  • Відмінна питома маса енергії
  • Підходить для регіональних і середньомагістральних перельотів
  • Сумісність з відновлюваними джерелами енергії

Поточні обмеження

Незважаючи на свій потенціал, літаки на водневих двигунах стикаються з серйозними перешкодами:

  • Неіснуюча або обмежена глобальна інфраструктура: дуже мало аеропортів обладнано.
  • Складне кріогенне зберігання: -253°C для рідкого водню.
  • Безпека: водень є легкозаймистим, що вимагає дуже суворих стандартів.
  • Висока вартість: спеціалізовані технології та матеріали все ще дорогі.
  • Вага та об’єм: резервуари займають більше місця, ніж парафін.
  • Обмежене “зелене” виробництво: більша частина світового водню все ще “сіра”.

Літаки на водневих двигунах мають чудовий екологічний потенціал, але є ще багато технологічних і логістичних проблем, які потрібно подолати.

Які країни інвестують у водневу авіацію?

Багато урядів і виробників по всьому світу інвестують значні кошти в розвиток водневої авіації. Ось основні ініціативи за країнами:

  • 🇫🇷 Франція
    • Програма Airbus ZEROe
    • Розробка приватного водневого літака Beyond Aero
    • Державна підтримка через національний водневий план
  • 🇩🇪 Німеччина
    • Участь у проєкті HY4
    • Інвестиції від Lufthansa Technik
    • Тісна технологічна співпраця з Airbus
  • 🇺🇸 Сполучені Штати Америки
    • Проекти водневих двигунів у Pratt & Whitney
    • Розгортання модульних рішень від Universal Hydrogen
    • Дослідження декарбонізованої авіації в Boom Supersonic
  • 🇯🇵 Японія
    • Розвиток інфраструктури за допомогою Kawasaki Heavy Industries
    • Урядова дорожня карта для водню в регіональній авіації
  • 🇬🇧 Сполучене Королівство
    • Лідерство ZeroAvia в галузі малих водневих літаків
    • Передові дослідження в Rolls-Royce
    • Фінансування регіональних проектів з низьким рівнем викидів

Європа, США та Японія наразі є основними рушіями водневих інновацій у світовій аерокосмічній галузі.

Різноманітні проекти літаків і приватних літаків на водневих двигунах

Багато професіоналів в авіаційному світі розглядають цю альтернативу використанню парафіну. З метою сталого розвитку авіації, різні проекти поступово втілюються в життя.

Нещодавно, наприклад, GE Aviation і Safran об’єднали зусилля з Airbus для випробування двигуна, що працює на водні.

А тулузька аерокосмічна компанія Beyond Aerospace, заснована у 2020 році, планує створити приватний літак на водневих двигунах після нещодавнього збору коштів.

AEROAFFAIRES представляє інші водневі проєкти в авіаційному секторі.

1. Airbus і його програма літаків ZEROe

Наразі Airbus співпрацює з кількома виробниками двигунів для оснащення своїх літаків. Серед них Pratt & Whitney, CFM International, Safran і General Electric. Airbus поступово розкриває плани щодо літаків на водневих двигунах.

Зокрема, 3 різні концепції під назвою ZEROe, що означає “нульові викиди”. До 2035 року авіабудівник хоче мати в повітрі повністю водневі літаки з нульовим рівнем викидів CO2.

Наразі Airbus перебуває на етапі випробувань на літаку A380. До 2025 року авіабудівник створить систему для живлення одного з 4 двигунів літака воднем.

На даний момент A380 на випробувальному стенді оснащений 5-м двигуном, який працює на водні. 4 баки загальним об’ємом 400 кг водню розташовані поруч і в задній частині літака для подачі рідкого водню до двигуна, що тестується.

За словами виробника літака, проект дозволить “визначити технічні характеристики водневої силової установки, проконтролювати льотні випробування і забезпечити A380 випробувальним стендом для тестування водневого двигуна на крейсерській фазі”.

Інші 4 двигуни, розташовані під крилами, продовжуватимуть працювати у звичайному режимі під час випробувань водневого двигуна.

Фото: Airbus

2. Pratt & Whitney та її водневий двигун

Американський виробник двигунів вже деякий час придивляється до водню. Насправді, Pratt & Whitney вперше підняла питання про можливість створення літаків на водневих двигунах ще в 1957 році. Американська компанія була однією з перших, хто почав освоювати цей сектор і тестувати можливості, які пропонує водень.

На сьогоднішній день Pratt & Whitney повідомила, що працює над новим водневим двигуном, який з часом стане двигуном для літаків і приватних літаків. Більше того, аерокосмічна компанія вже працює пліч-о-пліч з виробниками літаків, зокрема з Airbus.

Airbus постачає близько 35% двигунів для моделі Airbus A320 Neo, а також всі двигуни для моделі A220 виробника. Ідея Pratt & Whitney полягає в тому, щоб створити двигун, здатний використовувати рідкий водень замість парафіну, який використовувався раніше.

Щоб піти ще далі, компанія також планує утилізувати водяну пару, що утворюється під час згоряння водню. Майбутнє “нульових викидів” вже в дорозі!

3. Партнерства для оснащення аеропортів воднем

Авіаційні гіганти вже об’єднуються, щоб запропонувати водневі установки в аеропортах. Так, компанії Air Liquide, Airbus та Vinci Airports об’єднують зусилля для переходу на екологічно чисту авіацію.

Вони оголосили про десятирічний план допомоги аеропортам та іншим об’єктам у забезпеченні воднем. Першим пілотним аеропортом, який отримає вигоду, стане Ліон-Сент-Екзюпері. У 2023 році він отримає газорозподільні пункти з воднем.

Спочатку водень буде використовуватися для живлення наземного обладнання, такого як злітно-посадкові смуги та вантажно-розвантажувальні машини.

Потім, до 2030 року, ці розподільчі пункти будуть використовуватися для забезпечення літаків рідким воднем.

AEROAFFAIRES: відданість принципам сталої авіації

З 1991 року AEROAFFAIRES допомагає своїм клієнтам наймати приватні літаки, маючи чітку мету: поєднати комфорт, продуктивність та екологічну відповідальність.

  • 100% компенсація викидів вуглецю за кожен політ.
  • Доступ до 20 000 літаків по всьому світу.
  • перевезено понад 120 000 пасажирів з рейтингом задоволеності клієнтів 4,9/5.

Хочете дізнатися більше про наші відповідальні рішення в галузі авіаперевезень або забронювати рейс? Зв’яжіться з нами 24 години на добу, 7 днів на тиждень, включаючи вихідні та державні свята:

Франція +33 (0)1 44 09 91 82 | США +1845 373 3456 | Великобританія +44 84 4986 0547

Отримайтепропозицію онлайн всього за кілька кліків.

  • Які технічні виклики пов'язані з використанням водню в авіації?

    Водень створює низку проблем, зокрема, його зберігання (для підтримання рідкого стану потрібні кріогенні резервуари) та низька енергетична щільність порівняно з парафіном, що може вплинути на дальність польоту літаків. Крім того, інфраструктура аеропортів повинна бути адаптована для виробництва, транспортування і розподілу водню.

  • Чи справді водень екологічно чистий?

    Усе залежить від способу його виробництва. Зелений” водень, вироблений шляхом електролізу води з використанням відновлюваної електроенергії, є чистим. На відміну від нього, “сірий” водень, отриманий з викопного палива, генерує викиди CO₂. Для сталої авіації життєздатною є лише “зелена” версія.

  • Коли ми можемо очікувати появу на ринку літаків на водневих двигунах?

    Перші запуски заплановані приблизно на 2035 рік (як і проект Airbus ZEROe), але широке впровадження може затягнутися до 2050 року через технічні та інфраструктурні проблеми.

  • Чи будуть літаки на водневих двигунах дорожчими в експлуатації, ніж звичайні літаки?

    Спочатку так, через витрати на дослідження і розробки, специфічні матеріали (кріогенні резервуари) і виробництво “зеленого” водню. Однак витрати можуть знизитися з технологічним прогресом та економією від масштабу.

  • Які типи літаків будуть пріоритетними для переходу на водень?

    Невеликі регіональні літаки і приватні літаки, ймовірно, будуть адаптовані першими, оскільки технічні проблеми (дальність польоту, вага) легше подолати, ніж для далекомагістральних літаків. Airbus та інші компанії спочатку працюють над моделями для коротко- і середньомагістральних перевезень.

  • Як водень порівнюється з іншими рішеннями, такими як SAF або електромобілі?

    Водень є комплементарним:

    • SAF (біопаливо) можна використовувати в існуючих двигунах, але воно не має нульових викидів.
    • Електрична енергія обмежена щільністю акумуляторів і підходить для коротких перельотів.
    • Водень пропонує альтернативу з нульовим рівнем викидів для довших перельотів, але вимагає капітального ремонту літаків та інфраструктури.
  • Чи відчують пасажири якусь різницю на борту літака, що працює на водні?

    Так, потенційно:

    • Зменшення шуму (тихіші двигуни).
    • Можливі зміни в конфігурації (баки інтегровані по-іншому).
    • Відсутність запаху парафіну, але це залишається непомітним у салоні.
  • Які аеропорти планують приймати літаки на водневих двигунах?

    Ліон-Сент-Екзюпері – перший пілотний проект в Європі (з 2023 року для газоподібного водню, потім для рідкого). За ним підуть інші великі хаби, але масове розгортання займе роки.

  • Чи існують якісь специфічні ризики, пов'язані з використанням водню в авіації?

    Водень легкозаймистий і вимагає посилених протоколів безпеки (виявлення витоків, вентиляція). Однак сучасні технології (як у космічній галузі) показують, що його можна контролювати.

  • Чи можна перевести існуючі літаки на водень?

    Ні, сучасні літаки не призначені для цього. Перехід потребуватиме нових моделей з адаптованими двигунами та паливними баками, як це продемонстрував модифікований проект Airbus A380.

  • Чи можна використовувати водень для далеких перельотів?

    Це складне завдання через великий обсяг необхідних робіт, але дослідження вже ведуться (зокрема, з використанням гібридних конструкцій або інноваційних технологій, таких як водень у поєднанні з паливними елементами).

  • Як AEROAFFAIRES підтримує цей перехід?

    Ми уважно стежимо за інноваціями і будемо пропонувати екологічні рішення для польотів (водень, SAF), як тільки вони стануть доступними, одночасно компенсуючи викиди від наших сьогоднішніх польотів за допомогою нашої 100% програми компенсації викидів вуглецю.

    З конкретними питаннями, на які ми не відповіли, звертайтеся безпосередньо до нас за телефоном +33 1 44 09 91 82 або за адресою [email protected].